DK
DE
CN
GB

Verdens største skib udstyret med motorer fra Hoyer

Hoyer Motors har leveret motorer til hydraulikken på verdens største skib Pioneering Spirit, der netop er ankommet til Rotterdam. Det enorme skib er designet til at transportere hele offshore-platforme og kan udføre imponerende løft på op til 48.000 tons.

12/03/2015

382 meter lang og 124 meter bredt. Pioneering Spirit er verdens største skib og består af to massive skibe samlet på midten af skibets kæmpemæssige løftemekanisme. Skibet er designet til at udføre løft og transport af hele offshore-platforme på åbent hav. Hoyer har leveret ikke mindre end 34 motorer til skibet, heriblandt otte 500 kW motorer til skibets Center Hydraulic Power Unit. Den styrer blandt andet hydraulikken i skibets main power unit, leak oil pumps og boost pumps.

– Hoyer Motors var allerede i kontakt med samarbejdspartnere omkring byggeriet af skibet i 2009, da designet til byggeriet blev udviklet. Det var blandt andet derfor, at Hoyer samme år åbnede et afdelingskontor i Holland for at kunne samarbejde endnu tættere med de lokale kunder, forklarer Country Manager Maarten de Beun fra Hoyer Motors i Holland og fortsætter:

– Det har siden båret frugt, og tilbage i 2011 modtog vi ordren om at levere 34 motorer til skibet. Alle motorerne er testet og klassificeret af det uvildige Lloyds Register of Shipping, der sikrer, at motorerne lever op til strenge, internationale krav.

Tidligere en farlig opgave

Offshore-platforme er store, uhåndterbare og skal installeres på åbent hav. Tidligere skulle man skille topdelen ad manuelt og derefter installere enkeltdelene på åbent hav. Det betød, at arbejderne skulle opdele platformene i dele, som kunne løftes af konventionelle kraner – et tidskrævende og potentielt farligt arbejde med risiko for olie- og gasudslip.

Større sikkerhed til søs

Pioneering Spirit kan løfte og fragte hele platforme eller overdele, og skibet er i stand til at installere dem i én del. Skibets imponerende løftemekanisme kan udføre løft på op til 48.000 tons – svarende til 80 fuldt lastede Airbus A380 passagerfly.

Det gør det væsentligt mindre farligt at fragte og installere platformene til søs, da løftemekanikkens avancerede hydraulik kompenserer for havets vuggen og holder platformen lige under hele processen. Hydraulikken gør det muligt at udføre løft uden forhåndsviden om en platforms vægt eller tyngdepunkt og gør, at skibet kan udføre løft selv i ringe vejrforhold.

Fakta

Vægt

403.342 tons

Længde

382 meter (1,253 fod) (skibsskrog)
477 meter (1,565 fod) (i alt)

Bredde

124 meter (407 fod)

Dybgang

10–25 meter (33–82 fod)

Dybde

30 meter (98 fod)

Kraft

Otte dieselgeneratorer
95.000 kW (i alt)

Fremdrift

Diesel-el; 12 azimuth thrusters

Fart

14 knob (26 km/h)

Besætning

Op til 571